Dandyliar ontstond uit een studioproject waarin zanger-componist Farid Zahnoun in 2008 een paar van zijn nummers opnam. Een zomer lang nodigde hij bevriende muzikanten in de studio uit, en werkte samen met hen een handvol songs uit tot gepolijste poppareltjes, die op een in eigen beheer uitgebrachte EP terecht kwamen. De plaat was meteen een schot in de roos: Radio 1 pikte al snel het catchy 'Shouting at Clouds' op en de EP is ondertussen uitverkocht.
Na een lange zoektocht naar de ideale live-bezetting werd in de zomer van '09 Dandyliar eindelijk een volwaardige band, met vier muzikanten die hun strepen allemaal in de meest diverse bands en genres verdienden – en misschien net daardoor een onmiskenbare chemie op het podium. De resultaten lieten dan ook niet lang op zich wachten: eind november werd Dandyliar in TRIX uitgeroepen tot winnaar van het provinciale concours FrappantPOP en daarmee dé Antwerpse groep om in het oog te houden. Deze overwinning betekende onder andere dat Dandyliar mocht aantreden op het Best of the Best-concert in de Gentse Handelsbeurs, ten voordele van het malariaproject van Music For Life. Omdat frontman Farid zich op dat moment in Zuid-Afrika bevond, quasi letterlijk omsingeld door malariamuggen - moest Dandyliar forfait geven voor die avond. Maar ze maken het vanavond goed. Dandyliar en TRIX slaan de handen in mekaar voor een exclusieve showcase, waarvan de opbrengst ook integraal naar een goed doel gaat: hulp aan de getroffenen van de recente aardbeving in Haïti.
Dandyliars muziek laat zich misschien best omschrijven als eigenzinnige pop met verwijzingen naar de strakke harmonieën van Bach, de melodieën van The Beatles en de dynamiek van Muse. Maar vooral, en we citeren de Frappant-jury, ''Een unieke belevenis. Nu al groots, maar over een paar maanden nog grootser?'' Oordeelt u vooral zelf !
Dandyliar bestaat uit: Farid Zahnoun (zang, gitaar, piano), Wim De Busser (piano, synth, zang), Kris Achten (bas, contrabas), Ephraïm Cielen (drums, zang), Carlos Dyckmans (elektrische gitaar).
Sir Yes Sir is wat men ‘een beloftevolle band’ zou kunnen noemen, maar stiekem is het gewoon nu al een hele goeie. Sinds september 2009 lijkt het voor multi-instrumentalist Tijs Delbeke en zijn SYS erg snel te gaan. Hij kreeg een podium op De Nachten, slaagde erin de foyer van de Roma uit te verkopen en mag straks meedingen naar een plaats in de halve finale van Humo’s Rock Rally... En de reacties mogen nu al gerust laaiend genoemd worden.
Zoals dat hoort bij knappe muziek is ook die van Sir Yes Sir moeilijk te omschrijven. Tijs’ fijnzinnige composities ademen zowel de schoonheid van Radiohead als de cool van Millionaire. Daarbij bieden ze voldoende ruimte voor improvisatie die zijn overwegend jazz-geïnspireerde muzikanten op sublieme wijze weten in te vullen. Toch slaagt SYS erin een herkenbare en vooral boeiende sound neer te zetten, die zich misschien nog het best laat vergelijken met die andere Antwerpse gROEP die begin jaren 90 het land op zijn kop zette (en waarbij Tijs de jongste zomer nog vrolijk ging zesde mannen op Pukkelpop).
Met The Flying Horseman brengt bezwerende, bluesy songs met zwarte randen. Of: ritualistische rootsmuziek op zoek naar een altaar en een biechtstoel. Ook wel: laag-bij-de-grondse folk met ijle boventonen. Live kan the Flying Horseman je onmogelijk koud laten: intens, donker, verrassend en gelaagd, intiem bezwerend en sporadisch wild rockend. The Flying Horseman bouwde de laatste jaren een stevige live-reputatie op met o.a. optredens in het OLT Rivierenhof, op het Dranouterfestival, de Radio 1 sessies (als één van Stef Kamil Carlens' genodigden) en in diverse clubzalen. Op 5 februari bewijst zanger-gitarist Bert Dockx dat hij een publiek ook solo kan verleiden.
Tijdschema:
20u00: deuren open
21u00 - 21u30: THE FLYING HORSEMAN solo
21u45 - 22u30: SIR YES SIR
22u45 - 23u45: DANDYLIAR
23u45 - 03u00: afterparty met DJ-sets van BEYOND HILLS, DISCOBALLISTIC en MAKAKTRAXXX (The Hickey Underworld)
Je kan niet meer reserveren voor een ticket van € 6. Aan de kassa kost een ticket vanavond € 8.
Foto: Dries Willems - Antwology